
Synagoga postavená v roce 1877, zničena nacisty v
listopadu 1938 během "Křišťálové noci".
_________________________
Budovy židovské obce
na Bezručově ulici.






Synagoga,
ul. Bezručova 8





_________________________
Košer hotel
Laureta

Památník na
vypálenou synagogu a oběti Šoa
z řad karlovarských Židů.



Hotel
Bristol, stojící na místě vypálené synagogy.


|
|
Židé
v Karlových Varech
Motto:
"Karlovy Vary
- to je rakouské město na německém území Čech, postavené českýma ruka z
židovských peněz."
(Lidové rčení o Karlových Varech z doby kolem roku 1900)
Židovská obec v Karlových Varech nepatří ke starodávným židovským sídlištím
v Čechách. První rozkvět města patří teprve do konce 18. a začátku
19.století a na něm se Židé ještě nepodíleli. Rozvoj města nastal lázeňskou
návštěvou v podstatě feudálních hostů. Podle pověsti byla tato osada
objevena králem Karlem IV. v roce 1358 a v roce 1370 bylo sídlišti uděleno
privilegium města a každý vladař toto privilegium potvrdil a rozmnožil. Král
Vladislav II. rozšířil privilegium v roce 1499 v tom směru, ze dal městu
právo Židy přijímat nebo odmítnout. Není známo, zda v oné době Židé v
Karlových Varech žili. Jednoznačným účinkem tohoto privilegia byl prakticky
zákaz trvalého bydliště pro Židy v Karlových Varech, jelikož měšťané jako
obchodníci a řemeslníci v cechovním duchu středověku tím účinně vyloučili
Židy z hospodářského soutěžení. Středověk pro Židy trval v Karlových Varech
do platnosti čl. 2 ústavního zákona rakouského z 21. XII. 1867. Teprve po
dlouhých zápletkách, v nichž se městští činitelé v administrativním řízení
vyjádřili vždy proti přání již početných
karlovarských Židů (šlo asi o 100 rodin), aby byla v Karlových Varech
založena židovská náboženská obec, povolilo místodržitelství 3. X. 1869
založení obce, která de facto trvala do 3. X. 1938, kdy byla po 69letém
trvání dočasně zrušena nacistickou okupací a byla obnovena roku 1945.
I za trvání privilegia z roku 1499 nebyli Židé v Karlových Varech neznámí.
Trvale tam sice nebydlí, ale židovští obchodníci mají přístup k trhům a
židovští lázeňští hosté město navštěvují, čemuž nasvědčuje přípis magistrátu
města z roku 1807, který občanům připomíná, aby řádně ubytovali Židy z
Prahy. Stohrova Karlovarská kronika z r. 1812 připomíná pohřebiště
židovských lázeňských hostů v Hroznětíně. Větší obce v okolí Karlových Varů
měly vesměs staré židovské obce, vyjímaje Jáchymov, kde byl pobyt Židům,
stejně ve všech horních městech zakázán. Největší a nejbližší město se
starou židovskou obcí byl Hroznětín. Židé této obce, převážně obchodníci a
půjčovatelé peněz, měli odedávna obchodní styky s Kar1ovými Vary. Za daných
poměrů měl podomní obchod důležitou hospodářskou funkci, a proto měšťanští
obchodníci nemohli prosadit omezení nebo zákaz teto činnosti. Lázeňská
sezóna, která trvala od 1. V. do 30. IX., platila podle zákona jako tržní
doba a Židům - obchodníkům byl proto pobyt po dobu pěti měsíců v roce
povolen. Se začínajícím rozkvětem Karlových Varů měli hroznětínští Židé
snahu, aby co možná nejdéle mohli setrvat a usadit se v Karlových Varech.
Rozsáhle spisy, uložené v karlovarském městském archivu, svědčí o boji
hroznětínských Židů o usídlení v Karlových Varech, kterému se karlovarští
obchodníci bránili, o boji, který postupně vedl k usídlení židovských občanů
v Karlových Varech a k zlevnění a zkvalitnění v distribučním hospodářském
odvětví. Z těchto spisů vysvítá, že již v roce 1799 provozovali tři Židé
rituální jídelnu (judisches Tractenhaus). Jeden z těchto hroznětínských
restauratérů se jmenoval Benedikt a druhý David Moser, jména, která později
za libera1istické epochy měla podstatnou úlohu v rozvoji města. V roce 1817
dlelo již 15 židovských majitelů domů z Hroznětína alespoň přes sezónu v
Karlových Varech, mnozí z nich i po sezóně zůstali v Karlových Varech jako
lázeňští hosté, a proti tomu si ustavičně stěžovali karlovarští obchodníci.
Hospodářský vliv Židů patrně stále stoupal, což vyplývá již z toho, že
loketský a žatecký krajský rabín Sachs žádá roku 1843 magistrát, aby zakázal
Židům prodej zboží o sabatu a svátcích. Několikrát dochází v menším měřítku
k vyhoštění některých Židů, kteří obcházejí zákaz trvalého pobytu a
zůstávají ve městě i přes zimu. V době 1850-1853 přechází prvních osm domů v
Karlových Varech do židovského vlastnictví. Šarvátky na poli právním v tomto
směru trvají s měnícím se štěstím do roku 1855 a jsou vlastně výrazem boje
karlovarských Židů o rovnoprávnost, která jim příslušela i dle vědomí
pokrokových elementů podle uznaných zásad, prosazovaných nositeli idejí
francouzské revoluce.
Dne 28. VI. 1847 byl založen židovský hospitál s modlitebnou v domě č. p.
537 (Libušina ulice), který byl postaven pražskými dobrodinci. Instituce
byla povolena s přihlédnutím na privilej města s omezením, že může být
otevřena pouze od 1. IV. do 31. X.,. a že židovský správce musí být v zimním
období nahrazen křesťanským zaměstnancem. Bylo tam každoročně bezplatně
léčeno s veškerým zaopatřením sto chudých Židů. V roce 1862 byl na základě
císařského patentu z 31. XII. 1851, povolujícího volné provádění uznaných
náboženských společností a samosprávu ústavů určených pro náboženské účely,
založen izraelitský humanistický spolek, který měl hlavně za úkol zaručovat
důstojné bohoslužby a byl po finanční stránce odkázán na dobrovolné
příspěvky členů spolku.
Když konečně po překonání celé řady obtíží bylo dne 31. X. 1869 schváleno
založení židovské náboženské obce v Karlových Varech, žilo zde přibližně sto
židovských rodin, z nichž méně než polovina pocházela z Hroznětína a
přibližně přes polovinu z nich mělo povolení k samostatnému provozu obchodní
činnosti. V obci bylo přes 60 dětí školou povinných a byly vyučovány
židovským učitelem.
V této době prudkého růstu města, který byl způsoben zesílením a zbohatnutím buržoasní společenské vrstvy, stěhovalo se do Karlových Varů mnoho Židů, zejména z mnoha malých starých židovských obcí v Čechách, především z Luk a
z jižních Čech a podnikavost a pracovitost těchto přistěhovalců přispěla ve
velké míře k rozvoji města. Modlitebna, vystavěná v roce 1847, byla během
let nahrazena synagogou v maurském slohu, v níž bylo místo pro 120 osob. Ta
však již také nestačila pro všechny karlovarské Židy, nehledě k velkému
počtu židovských lázeňských hostů. Proto byla v roce 1877 zasvěcena nová
synagoga, která si vyžádala nákladů 154 920,- zl. Budova byla postavena
podle plánů architekta a stavebního rady Wolfa ze Studgartu v
maursko-románském slohu v Sadové třídě. Byla to nádherná stavba s velkými
pilíři a krásnou kopulí, která zdobila celé okolí. Uvnitř byla bohatě
ozdobena plastickými, pestrými maurskými ornamenty. Budova byla 36 m dlouhá
a 22 m široká. Strop střední lodi působil kouzelným dojmem. Arkády byly
neseny 8 štíhlými sloupy. Pět sloupů, které vystupovaly z empory, neslo
břemeno střední lodi. Stará synagoga byla před rokem 1886 zbořena. Již v
roce 1870 byl v Karlových Varech založen židovský hřbitov. Předtím byli
zemřelí lázeňští hosté židovského původu pohřbíváni na hřbitově u Ondřejské
kaple, nebo v nedalekém Hroznětíně. Kolem roku 1880 žilo v Karlových Varech
trvale již kolem 1.000 Židů, z toho 100 školních dětí. V té době existovaly
v Karlových Varech mimo nadaci hospitálu a pohřebního bratrstva, dobročinný
spolek, spolek izraelitských žen a izraelitský spolek pro chrámový zpěv.
Počet židovských obyvatel stále stoupal a z malé židovské obce o sto
rodinách se vyvinula největší obec v Čechách. V roce 1910 bydlelo v
Karlových Varech trvale již 1.600 židů. Po 1. světové válce se zde usídlilo
zejména mnoho Židů z výcho dních zemí a počet židovských obyvatel činil na
začátku hitlerovské invase 2,600 osob, což je přibližně 10 % celkového
obyvatelstva. Toto procento se od roku 1880 do roku 1938 prakticky neměnilo.
Dne 1. V. 1903 byl otevřen nový židovský hospic, který byl založen ve formě
nadace se jménem "Kaiser Franz Josef - Regierungs - Jubileumshospitz für
Israeliten". Budova byla prostorná, prvotřídně vybavená a umožňovala za
vzorného vedení židovské náboženské obce roč ně 370 potřebným Židům z celého
světa čtyřtýdenní léčebný pobyt v Karlových Varech. V roce 1925 byl postaven
židovský starobinec. O tyto stavby se významnou měrou zasloužil Rb. Ignatz
Ziegler. Dále existoval pro karlovarské židovské děti prázdninový domov v
Ptlugerhaid u Horního Slavkova a obec skutečně obstarávala sociální služby
způsobem na tuto dobu vzácným. V roce 1894 byl založen humanitní spolek B'nai
B'rit a 1897 podobný židovský spolek Eintracht. V Karlových Varech vyvíjel
také čilou činnost lidový spolek Zion.
Ve dvacátých letech se Karlovy Vary jakožto město mezinárodní a tolerantní
staly svědkem dvou významných světových sionistických kongresů. Delegáti
židovstva z celého světa na těchto kongresech rokovali o podobě svého
budoucího státu. Ve dnech 1. - 15. září 1921 se u Vřídla konal XII. světový
sionistický kongres, jemuž předsedal Chaim Weizmann, pozdější první
president státu Izrael. V srpnu téhož roku proběhly v Karlových Varech ještě
tři další židovské akce: mezinárodní sionistický kongres studentů, světová
konference židovské lidově socialistické strany a světová konference
Židovského národního fondu. Roku 1923 (6. - 16. 8.) jednal v Karlových
Varech XIII. světový sionistický kongres. Sionistické kongresy přinesly
Karlovým Varům velkou mezinárodní reputaci. Židovský světový pomocný kongres
se zde konal v letech 1920, 1924 a 1947. Politická situace ve 30. letech v
lázeňském městě již neumožnila konání dalších kongresů, byť o to mělo
světové židovstvo eminentní zájem.
Významným způsobem se Židé podíleli na hospodářském vývoji jak lázeňského
města, tak průmyslových Karlových Varů. Vynikající posici měl na začátku
tohoto vývoje, v době, kdy liberalistické grunderství ještě vyvíjelo
iniciativu, zejména některé rodiny pocházející z Hroznětína, jako rodina
Maierových a Benediktů v porcelánovém průmyslu. Na konci vývoje
kapitalistů-jednotlivců stojí kapitalistická společnost, jako na příklad
"Bratří Benediktovi a. s. Dvory a Ludwig Moser a synové Dvory, slavná
továrna na sklo a rodina Schwalbových, jejíž příslušník bankéř Kamil Schwalb
stál u kolébky vzniku hotelu Imperiál. Ve stále vyšším stupni se Židé
uplatňovali v povoláních vyžadujících vysokoškolské vzdělání, a zejména ve
volných povoláních, čímž sledovali tendence sociálního složení západních
Židů v Evropě. Před nacistickou okupací tu působilo přibližně 40 advokátů a
73 lékařů. Tvůrcem a zakladatelem vzorového podniku z období mezi dvěma
světovými válkami, Parkhotelu Richmond, byl Alois Klein, který vlastnil též
hotel Atlantic. Zakladatelem nynějších sanatorií v Křižíkově ulici byl lékař
MUDr. Isidor Müler. Rentgenolog MUDr. Ignaz Zollschan byl badatelem světové
pověsti. Romanopisec Ernst Sommer působil dlouhá léta v Karlových Varech,
rovněž tak známý levicový básník a hudebník Louis Fürnberg, kteří město
opustili teprve v důsledku okupace. Židé byli členy městského
zastupitelského sboru, převážně jako zástupci marxistických stran. Velká
část jich pracovala v zaměstnaneckém poměru. Málo jich bylo řemeslníků a
dělníků. V městské službě byl zaměstnáni pouze ředitel solivárny a jeden
dělník, jelikož se v této oblasti stále ještě prosazovalo zastaralé ovzduší
karlovarských cechů.
Většina karlovarských Židů uprchla před okupací těsně před Mnichovskou
dohodou v září 1938 z města do vnitrozemí. Perzekuce karlovarských Židů ve
smyslu rasistických norimberských zákonů byla zahájena ihned po Hitlerově
návštěvě v prvním říjnovém týdnu 1938. Průvodním jevem této diskriminace
bylo ponižování, týrání a zatýkání Židů včetně ničení jejich majetku.
Někteří karlovarští Židé psychicky nevydrželi a spáchali sebevraždu. V rámci
tzv. arizace začaly centrální i regionální nacistické úřady stupňovat tlak
na získání židovských majetků. Signálem k otevřenému útoku sudetských
gestapáků a národních socialistů proti karlovarským Židům byl požár synagogy
v noci z 9. na 10. listopadu 1938 (tzv. Říšská křišťálová noc). Vzácný
interiér chrámu byl zfanatizovanými nacisty vypleněn a vyhořelá budova
zbořena. Během "říšské křišťálové noci" byli v Karlových Varech příslušníky
gestapa, SS a SA zatčeni otcové 283 zámožnějších židovských rodin a
deportováni do koncentračního tábora Buchenwald u Výmaru. Tam byli pod
nátlakem SS a právníků říšského ministerstva financí donuceni k podpisu
darovacích listin, kterými převedli svůj majetek "dobrovolně" na německý
stát. Říše tak získala jen v Karlových Varech desítky luxusních hotelů,
penzionů, lázeňských domů a obchodů. Podobná situace nastala v Mariánských
Lázních a Františkových Lázních. Poté byli ožebračení Židé z Buchenwaldu
propuštěni domů. V Karlových Varech však byli dne 15. listopadu 1938 zatčeni
podruhé i s rodinami. Ostatní byli vysídleni do vesnice Olšová Vrata, poblíž
města. Hned po nacistické invazi byl zabrán židovský hospic a starobinec.
Tyto budovy sloužily nejprve jako kasárna pro sudeťácký Freikorps a později
sloužily jako vládní budovy okupantů. Arizace židovského majetku postihla v
Karlových Varech 29 % všech obchodů a živností.
KARLOVY VARY PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Dvacet šest Židů přeživších válku převážně v koncentračních táborech nebo v
řadách zahraničních armád obnovilo Židovskou náboženskou obec již v červenci
roku 1945 . Stalo se tak ve Vřídelní ulici v domě č.p. 37. Poněvadž
Jednotný národní výbor v Karlových Varech vyslovil konfiskaci domů č.p. 1098
a 1321, tj. židovského hospice a starobince jakožto majetku německé
právnické osoby a KNV v Karlových Varech toto rozhodnutí potvrdilo, zamítl i
lidový soud v Karlových
Varech rozhodnutím ze dne 14. VIII. 1951 restituční návrh Židovské
náboženské obce. Naproti tomu byl zdejší židovské náboženské obci státem
roku 1951 přidělen lázeňský dům a kavárenský podnik "Ananas", dům č.p. 138
ve Vřídelní ulici ve středu lázeňského města, který byl na náklad státu v
letech 1957 a 1958 adaptován jako modlitebna, rituální lázeň, košer jídelna
a společenské místnosti. Tím byla nahrazena provizorní modlitebna v domě č.p.
55 v Bulharské ulici, která byla podle některých pramenů v roce 1946
vypálena. Jako židovský starobinec sloužila vhodná budova v Mariánských
Lázních. Dům "Ananas" byl koncern sedmdesátých let určen k demolici a ŽO se
přestěhovala do bytu ve 4.n.p. na ulici T. G. Masaryka, který byl adaptován
na modlitebnu. V roce 1996 vybudovala ŽO v konečně navrácené budově
židovského starobince novou modlitebnu. Spravedlnosti však nebylo učiněno
zadost, neboť podmínkou navrácení bylo břemeno v podobě ročního nájemného
1,- Kč za prostory užívané Krajskou hygienickou stanicí a jejími
nástupnickými organizacemi (většina budovy) po dobu deseti let. Na místě
zbořené synagogy byl v roce 1956 postaven památník. V roce 1986 byl kvůli
stavbě hotelu Bristol přenesen na židovský hřbitov v Drahovicích a v roce
2002 se vrátil zpět do Sadové ulice.
V Karlových Varech působili od r. 1870 tito rabíni: E. Oppenheimer, dr.
Rudolf Plaut, dr. Nathan Porges a od 15. VIII. 1888 v až do vypuzení na
podzim 1938 dr. Ignaz Ziegler, vynikající populární nábožensko-filosofický
spisovatel a neúnavný a úspěšný podporovatel sociálních zařízení. Jak
hospic, tak starobinec byly v podstatě jeho dílem a peníze na stavbu
starobince sebral na propagační cestě v zahraničí, zejména ve Spojených
státech. Tento rabín, který v Karlových Varech působil celých padesát let,
zemřel v Izraeli.
Předsedy ŽO v Karlových Varech byli: od r. 1869 Salamon Knopflemacher,
Ludvík Moser, Adolf Rosenfeldd,od r.1920 až do okupace MUDr. Karel Moser. Po
osvobození od r.1945 - 1949 MUDr. Karel Zimmer, 1949 - 1958 Tiberius Ney,
1958 - 1971 Karel Neuman, 1971 - 1994 Evžen Horský, 1994 - 2003 Alexander
Gajdoš, 2004 Hanuš Hron, 2004 - Alexander Gajdoš.
Po osvobození v květnu 1945 se do starého domova z Židů vrátili jen
jednotlivci, kteří přežili hrůzy nacistické vlády. Karlovy Vary však
neztratily starou přitažlivost pro Židy a hodně z nich, zejména
demobilizovaní příslušníci čsl. zahraničních armád, kteří převážně pocházeli
ze zakarpatské Ukrajiny a ze Slovenska, se zde usadili. Pod dojmem právě
prožité záhuby Židů v Evropě a nástupu komunistického režimu a s ním slídění
a perzekuci orgány komunistické Státní bezpečnosti se však valná část Židů
zase vystěhovala, zejména do Izraele do r.1949 a po roce 1968. Nyní žije v
Karlových Varech necelých 90 Židů přihlášených v židovské obci.
Zdroj: Dr. Arnošt Wolf: Židé v Karlových Varech, PhDr. Stanislav Burachovič: Židé a Karlovy Vary
|
|
Židovský
hřbitov v Karlových Varech





















 |